В останнє десятиліття в усьому світі склалась тенденція до погіршення здоров’я дитячого населення: з’являється все більше дітей з частими простудними захворюваннями, зайвою вагою, порушенням постави, мови, координації рухів, діяльності органів дихання. Серед багатьох факторів, що впливають на стан здоров’я дітей, за інтенсивністю впливу фізичне виховання займає особливе місце. Адже чим активніше залучення дитини в світ рухів, тим багатше і цікавіше його фізичний і розумовий розвиток, міцніше здоров’я. Але в умовах зростання обсягу навчально-пізнавальної діяльності рухова активність стала займати більш ніж скромне місце в житті сучасної дитини-дошкільника. Він все більше часу проводить за комп’ютерними іграми, переглядом телепередач. Так анкетування батьків «Яке місце займає фізкультура у вашій родині» показало, що лише 15 % опитаних батьків відводить місце у вечірній час та вихідні дні рухливим іграм та фізичним вправам, а 72% віддають перевагу перегляду телепередач. Виходячи з практичних спостережень, можна також відзначити зниження інтересу дітей до рухової діяльності: їх малорухливість або, навпаки, хаотичну гіперактивність, небажання брати участь у рухливих іграх і вправах. Ці діти, як правило, часто хворіють, мають низький рівень фізичного розвитку. Аналіз стану здоров’я дітей ЗДО показав, що тільки 12% дітей, які відвідують дитячий садок , має першу групу здоров’я, у решти дітей є різні відхилення у здоров’ї – 78 % це діти з другою групою здоров’я і 10 % з третьою групою здоров’я.
У зв’язку з цим актуальною стає проблема пошуку ефективних шляхів зміцнення здоров’я дитини, корекції недоліків фізичного розвитку, профілактики захворювань і збільшення рухової активності дітей, формування у них інтересу до фізичної культури.
Як підвищити ефективність навчально-виховного процесу? Як домогтися позитивної динаміки фізичної підготовленості дітей? Як підтримати інтерес до занять з фізичної культури? Ці і багато інші питання підштовхнули інструтора Лук’яненко Світлану Іванівну до пошуку нових методик проведення фізкультурних занять. Поряд із традиційними засобами фізичного виховання, оздоровлення дошкільників вона застосовує у практиці фітбол-гімнастику – вправи з використанням м’яча, що має певні властивості (розмір, колір, пружність), які застосовуються з оздоровчою метою.
За допомогою занять на м’ячах-фітболах у дітей покращується дихання, зміцнюється серцево-судинна система, покращується обмін речовин, кровообіг, тренується вестибулярний апарат, покращується координація рухів, забезпечується профілактика сколіозу, розвиваються такі фізичні якості, як спритність, сила, координація, гнучкість. Тому, завдяки фітболгімнастиці до 50% знижуються загальна захворюваність, загострення хронічних захворювань та пропуски через хворобу; підвищується рівень фізичного розвитку; досягаються оздоровчий, загальнозміцнюючий та лікувально-профілактичний ефекти. Цілеспрямований підбір і використання комплексу фізичних вправ на м’ячах- фітболах можуть служити ефективним засобом корекції та реабілітації дітей, які мають порушення постави і відхилення в психомоторному розвитку.