
Вміння плавати відноситься до життєво необхідних навиків, воно значною мірою впливає на становлення фізичного і психічного розвитку людини як особистості. Тому навчання плаванню включено до програми нашого дошкільного закладу і є одним із засобів гармонійного розвитку дитини, адже це вміння здобувається на все життя.
Основне завдання діяльності інструктора з плавання – це збереження та зміцнення здоров’я дітей, а також формування у них стійкої потреби у веденні здорового способу життя.
При регулярних заняттях плаванням удосконалюється рухливість опорно-рухового апарату, що є профілактикою ортопедичних захворювань.
Заняття з плавання створюють умови для виховання зібраності, дисциплінованості, наполегливості, цілеспрямованості та інших вольових якостей. Одночасно з навчанням у дітей формуються і закріплюються основні гігієнічні навички, навички самообслуговування, норми поведінки та звички їх виконувати.
Люди завжди вважали воду джерелом всього живого. Немає іншої такої речовини, чиє значення для людини було б так велике і знаходило б таке різноманітне застосування в її повсякденному житті. Багато хто думає, що вода – це досить проста речовина. Однак це не зовсім так. З розвитком науки наші пізнання про воду розширилися. На основі фізичних властивостей води (густини, в’язкості, опору) вчені змогли пояснити значення води, її особливість впливу на тіло людини. Постійний контакт з водою, уміле і комплексне використання, має виключно важливе значення для людини. Це – крок до здорового способу життя. Чим раніше він буде зроблений, тим краще.
У наш час велике значення приділяється навчанню дітей плаванню. Велику популярність набуває плавання в ранньому віці від одного до трьох років. Однак, таке навчання має свої специфічні особливості. У ранньому віці дитина навчається найбільш простим рухам – хапанню, лазінню, ходьбі і т.п. Навчання більш складним координаційним діям починається у віці від 4 до 7 років, коли діти вже добре засвоюють вказівки дорослих, здатні більш стійко концентрувати свою увагу на рухах, що виконуються, опановують координаційно складні дії. У Житомирському спеціальному центрі розвитку дитини №41 діти з великим задоволенням вчаться плавати під керівництвом інструктора з плавання Волотовсьої Ірини Володимирівни та Дацюк Ірини Олексіївни. Перебування у воді викликає у них щире захоплення.
Купання, гра у воді, плавання сприймаються дошкільниками як фізична і емоційна потреба. У воді зменшується статичне напруження тіла, знижується навантаження на хребет, який в цьому випадку правильно формується, виробляється хороша постава. Активний рух ніг у воді у безопірному положенні зміцнює стопи дитини і попереджує розвиток плоскостопості.
Систематичні заняття плаванням у басейні нашого садочка, які проводить інструктори з плавання, сприяють вдосконаленню органів кровообігу і дихання вихованців, зміцнюється їхня нервова система, міцнішає сон, поліпшується апетит, удосконалюються рухи, збільшується витривалість. Регулярні заняття у воді позитивно впливають на загартування дитячого організму.
У дошкільнят працездатність м’язів невелика, вони достатньо швидко стомлюються від статичного навантаження. Адже дітям більш притаманна динаміка. Саме під час плавання чергуються напруження та розслаблення різних м’язів, що збільшує їхню працездатність та силу.
При плаванні тіло дитини знаходиться у стані, подібному невагомості, тому зменшується тиск на опорний апарат скелету, особливо на хребет, природні кривизни якого ще не закріплені і в горизонтальному положенні випрямляються. Таким чином зменшується статична напруга хребта. Серцево-судинна система дитини добре пристосована до потреб організму, який росте, але на занятті інструктор завжди пам’ятає, що серце дитини швидко втомлюється при напрузі, звідси необхідність частого відпочинку для дитячого організму.
Вода (її вплив на рецептори шкіри, плескіт) заспокійливо впливає на дошкільнят, в яких процеси збудження переважають над процесами гальмування – ефективний засіб для зняття нервової напруги, психологічного розвантаження, який мимоволі дитини зміцнює та упорядковує її психоемоційну діяльність. Підчас та після занять у басейні особлива увага приділяється дітям, які почувають себе невпевнено, іноді проявляють дратівливість, надто засмучуються через власні невдачі або навпаки відчувають майже ейфорію від перебування у новому середовищі та від своїх маленьких успіхів.